به گزارش قشم ۲۴؛ یکی از مهمترین فاکتورهای هدایت کشتی و تعیین مسیر حرکت آن در کنار مسائل اقتصادی، امنیت کشتی و بار محسوب میشود و از این رو فرمانده کشتی سعی دارد که همواره امن ترین مسیر و تصمیمها را برای کشتی خود اخذ کند و به همین منظور از گذشته تا به امروز کاپیتانهای کشتیها ترجیح میدهند که از "راهنمایان بندر" در حوالی بندرگاه و مسیرهای که جزو آبهای آزاد و عمیق به حساب نمیآیند، استفاده کنند.
یک بندر دارای سیستم پویا با الگوی تصادفی و پیچیده است که از موجودیت های متعددی که دارای روابط پیچیده اند، تشکیل شده است. پیچیدگی بنادر، نیاز به خدمت دهی به کشتی های پیشرفته از جانب بندر و هزینه های بالای این صنعت، نیاز به ابزاری انعطافپذیر و پویا برای مدیریت بنادر در ارزیابی نیاز های آینده، تعیین شاخص های مناسب ارزیابی عملکرد و امکان مقایسه آنها با استانداردهای دیگر بنادر دنیا را ضروری میکند. بهره وری بنادر یک شرط مهم به منظور زنده ماندن در رقابت جهانی تجارت حمل و نقل است.
با توجه به روند رو به رشد فناوری در صنعت کشتیرانی و دریانوردی، استفاده از فناوریهای جدید و بهروز تا حد زیادی میتواند موجب تسهیل در فرایند ورود و خروج شناورها شود.
یکی از تجهیزات نوینی که در زمینه هدایت شناورها مورد استفاده قرار میگیرد مرکز کنترل ترافیک دریایی «VTS» است که میتوان از آن در فرایند هدایت شناورهایی که در کانال، آبراه یا رودخانه تردد میکنند، استفاده کرد.
عملیات راهنمایی و هدایت شناورها از ساحل، روش جدید و نوینی از راهنمایی شناورهاست که در آن سیستم کنترل ترافیک دریایی بهعنوان سامانه نرمافزاری هدایتی با استفاده از اطلاعات سنسورهای مختلف نصب شده روی سکوهای مرکز کنترل ترافیک دریایی و وسایل کمک ناوبری شناور به شناسایی موقعیت شناور پرداخته و راهنمای مستقر در آن مرکز با اعلام فرمانهای هدایتی و ناوبری مناسب به شناور آن را به سوی مسیر صحیح با سرعت مطمئنه هدایت میکند.
ثبت رکورد تعداد عملیات راهنمایی کِشتیها در بندرشهید رجایی؛ ۴۷ عملیات در یک شبانهروز
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تیم عملیاتی بندر شهید رجایی با ثبت تعداد ۴۷ عملیات در یک شبانه روز در سال جاری به رکورد جدیدی در تعداد عملیات پهلودهی و جداسازی کِشتی ها دست یافته است.
"حسین عباس نژاد" چندی قبل در این رابطه اظهار کرد: در سال جاری تیم عملیاتی بندر شهید رجایی با ثبت تعداد ۴۷ عملیات در یک شبانه روز و یکهزارو ۱۰۰ عملیات در ماه به رکورد جدیدی در تعداد عملیات پهلودهی و جداسازی کِشتی ها دست یافته است.
وی ادامه داد: بندر شهید رجایی به عنوان پرترددترین بندر تجاری کشور همواره شاهد بالاترین میزان تردد و خدمات راهنمایی و یدک کشی به کشتی ها بوده این در حالی است که همجواری این بندر با بنادری مانند بندر شهید باهنر،صنایع فلزی و معدنی خلیج فارس(اسکله فولاد) مجتمع کشتی سازی، بنادر قشم(حرا،کاوه و سلخ) و بندر خمیر باعث شده تیم عملیاتی علاوه بر بندر شهید رجایی به این بنادر نیز خدمات ورود و خروج شناورها را ارایه کرده که این محدوده شامل نوار ساحلی به طول ۴۰ مایل است.
مدیرکل بنادر هرمزگان بیان کرد: علاوه بر بنادر همجوار خدمات رسانی لازم در زمینه راهنمایی و یدک کشی به سایر بنادر استان شامل بندرلنگه، کیش، پارسیان و کوه مبارک نیز در نواری به طول ۲۹۰ مایل ارایه میشود.
عباسنژاد با اشاره به دستیابی تیم عملیاتی بندر شهید رجایی به تعداد ۴۷ عملیات پهلودهی و جاسازی کشتی ها در یک شبانه روز افزود: با توجه به روند رو به افرایش و اضافه شدن تجهیزات و نیروی انسانی جدید به سیستم یادشده شاهد افزایش این میزان و ثبت رکوردهای جدید در آینده خواهیم بود.
ثبت بیش از ۹۵۹ هزار TEU عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی
با گسترش روزافزون حمل و نقل دریایی به ویژه توسعه حمل و نقل کانتینری نیاز به توسعه پایانه های کانتینری، تدارکات کانتینری و مهمتر از همه مدیریت صحیح و کارآمد افزایش یافته و به رقابت بین بندرگاه های مختلف منجر شده است. جابجایی سریع کانتینرها به عنوان یک امتیاز رقابتی تعیین کننده، با کاهش زمان حضور کشتیهای کانتینری در بندر در ارتباط است. کاهش زمان حضور کشتی ها در بندر به وضوح با مسئله پهلوگیری کشتیها در اسکله های مورد نظر در ارتباط است. برنامه ریزی صحیح پهلوگیری کشتیها تأثیر چشمگیری در کاهش زمان حضور آنها در بندر داشته و در نتیجه تعداد کانتینرهای جابجا شده در واحد زمان و به واسطه آن، گذردهی بندر را افزایش دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از ثبت بیش از ۹۵۹ هزار TEU عملیات کانتینری و افزایش ۱۰۳ درصدی ورودی کانتینر یخچالی در چهارماهه سال جاری به بندر شهید رجایی خبر داد.مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از ثبت بیش از ۹۵۹ هزار TEU عملیات کانتینری و افزایش ۱۰۳ درصدی ورودی کانتینر یخچالی در چهارماهه سال جاری به بندر شهید رجایی خبر داد.
عباسنژاد با اشاره به ثبت ۹۵۹ هزار و ۶۲۰ TEU عملیات کانتینری بندر شهید رجایی اظهار کرد: از مجموع عملیات کانتینری انجام شده در چهار ماه امسال، ۴۹۲ هزار و ۷۱۰ TEU تخلیه و ۴۶۶ هزار و ۹۱۰ کانتینر نیز به مقصد کشورهای هدف بارگیری شده است.
وی با اشاره به پهلودهی ۹۷۰ فروند شناور کانتینری به منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری ادامه داد: حجم کانتینرهای صادراتی در بزرگترین بندر کانیتنری ایران طی این مدت ۲۱۴ هزار و ۵۲۸ TEU بوده که ۲۷ درصد افزایش را نشان میدهد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی چهار ماه نخست امسال، عملکرد این بخش را ۱۷۸ هزار و ۷۳۸ TEU اعلام کرد.
عباسنژاد با اشاره به افزایش ۱۰۳ درصدی ورودی کانتینر یخچالی در چهارماهه سال جاری، یادآور شد: از مجموع ۹۵۹ هزار و ۶۲۰ TEU عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی، ۲۹۴ هزار و ۳۳۷ TEU کانتینر وارد شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان ترانشیپ را نیز ۷۹ هزار و ۵۲۸ TEU کانتینر عنوان و اضافه کرد: در این مدت نیز ۱۵ هزارو ۱۴۱ کانتینر یخچالی در بندر شهید رجایی تخلیه شده و تعداد ناوگان اضافه شده به بخش حمل و نقل دریایی استان هرمزگان ۹ فروند شناور بوده است
به گفته عباسنژاد؛ همچنین در چهارماهه امسال چهار دستگاه ریچاستاکر و یکدستگاه ترانستینر جدید به ظرفیت تجهیزات بندری اضافه شده است.
سرعت حمل و نقل نقش مهمی را در تجارت جهانی دارد از این رو مهم ترین هدف پایانه کانتینری افزایش کارایی و کاهش تاخیر در خروج کشتی ها از اسکله است. زمان بیکاری یک کشتی به کارایی زمانبندی اسکله و چگونگی تخصیص منابع بستگی داشته که مدیریت مطلوب منابع پایانه موجب افزایش کارایی بنادر میشود.
زمان پهلوگیری کشتی ها میتواند به عنوان معیار اصلی در جهت افزایش کارایی پایانه های کانتینری در نظر گرفته شود. عملیات تخصیص کشتی ها به اسکله به عنوان اولین و اصلی ترین تصمیم عملیاتی در اکثر پایانه های کانتینری شناخته میشوند.
قشم ۲۴/ ایرنا
راه های ارتباطی: 0917960052 - qeshmnews24@gmail.com